Спочатку створений колишнім креативним директором Nike Пітером Муром (тим же, хто розробив Jordan I), Dunk був задуманий як природний розвиток Air Force 1, який дебютував за три роки до цього. Маючи схожість як з Jordan I, так і з Nike Terminator, верх відрізнявся тонкими змінами, свого роду золотою серединою між двома вищезгаданими силуетами. Хоча його часто називають попередником Jordan I, насправді Dunk був випущений трохи пізніше початкової моделі Jordan, яка була особисто розроблена, щоб переконати самого Джордана підписатися з галочкою. Оскільки останні були створені на основі Nike Legend - в той час найуспішніших баскетбольних кросівок Nike - вони не особливо виділялися серед решти лінійки Nike.

Спочатку названі College Color High, кросівки випадково збіглися з 40-ми роковинами «першого» слем-данки, що призвело до зміни назви в останню хвилину. Фактично, найбільше запам'ятався аспектом кросівок була їх дебютна маркетингова кампанія. Напередодні випуску взуття Nike запустила стала культовою колекцію «Будьте вірними своїй школі», одну з найефективніших (хоча і несподіваних) рекламних оголошень в зароджується на той момент історії бренду. Як випливає з «College Color», Nike Dunk був розроблений як взуття для баскетбольних команд коледжу. Ідея була проста: спонсорувати успішні команди коледжів першого дивізіону і надати гравцям кросівки різного кольору, а потім продавати ту ж взуття в відповідному кампусі, щоб фанати могли відповідати зоряним гравцям своєї школи. Такі команди, як UNLV, Мічиган, Сент-Джонс, Сіракузи, Айова і Кентуккі (серед інших), всі отримали статус «Будьте правдиві». Це був приголомшливий успіх. Данки особливо добре зарекомендували себе серед молодих чоловіків, які любили їх сміливу студентську забарвлення, що в той час було рідкістю.

В середині-кінці 80-х данк був фаворитом, але, з огляду на вибухове зростання популярності баскетболу і відновлення уваги до технологічних інновацій в індустрії кросівок, данк швидко застарів - більше не підходив для корту. Проте, вони залишилися надійними повсякденними кросівками, в які протягом наступного десятиліття були внесені незначні зміни, включаючи нейлоновий язичок для зменшення ваги, більш короткий халяву і збільшену товсту галочку.

Між іншим, ці зміни зробили взуття ще більш привабливою для абсолютно окремої аудиторії - скейт-спільноти. Ще в 1986 році Данко були помічені в роликах, присвячених скейтбордингу, в першу чергу членів екіпажу SHUT Skates з Нью-Йорка в Айові Данк Хис, а до початку 90-х років багато хто з найвідоміших фігур скейт-спільноти - від Z-Boys до Марка Гонсалеса - катався б в Данкс. Хоча «Данкс» став синонімом фігур, які формують скейт-сцену, потрібно більше десяти років, перш ніж Nike змогла успішно проникнути в галузь.

У 1999 році, через 14 років, Nike, нарешті, вперше перевипустити пакет «Будьте вірними своїй школі», додавши до нього ряд додаткових колірних рішень. З нових релізів, безумовно, найбільш помітним став сумно відомий нині «Wu-Tang» Dunk. Насправді це всього лише спеціальне видання Iowa Dunk з вишитим написом «Wu W» на п'яті, Nike змінила дизайн і створила 36 пар - ода важливого альбому групи Enter The Wu-Tang (36 Chambers) - які були подаровані Ву. -Члени клану Тан і соратники. Зрештою, чутка поширилася і, з огляду на неймовірну рідкість, народилася легенда. Сьогодні ці туфлі є одними з найцінніших і затребуваних данків на ринку і продаються за десятки тисяч доларів ... тобто, якщо ви можете їх знайти.

Розквіт кросових форумів, таких як NikeTalk, на початку 2000-х років ідеально збігся з ретроспективою Dunk. Багато з перших «снікерхедов» в першу чергу зосередилися на зборі не тільки набору Be True, а й регіональних ексклюзивів. Хоча ці географічно обмежені данки існували пару років, до зародження форумного культури, було майже неможливо дізнатися про них - не кажучи вже про те, щоб їх купити, - якщо ви жили за межами безпосереднього району. Однак з нетерплячими колекціонерами, котрі пишуть про кожну окрему випуску, покупка і торгівля раптово стали реальною можливістю. Навіть релізи CO.JP (забарвлення Dunk, ексклюзивні для Японії) раптово стали помітні. Ексклюзивні товари CO.JP, почасти очолювані самим хрещеним батьком японської вуличної одягу Хіроші Фудзівара, були настільки привабливими, що нетерплячі фанати буквально здійснювали поїздки по всьому світу, щоб отримати можливість виграти пару, що пізніше отримало назву «кросовий туризм». Під час цих поїздок снікерхеди, природно, ходили по магазинах, відкриваючи і експортуючи найвідоміші бренди вуличного одягу з країн назад в Штати.

CO.JP Dunks були не єдиною зв'язком кросівок з вуличним одягом. У 2001 році Nike запросила Stussy для першого в історії співпраці бренду Dunk. Мабуть, на піку популярності Stussy була провідним світовим брендом вуличного одягу з магазинами в Нью-Йорку, Лос-Анджелесі, Лондоні і Токіо. Значною мірою під впливом лондонській Gimme Five (в той час європейського дистриб'ютора компанії), дизайн був розроблений засновником Gimme Five Майклом Копельманом, Саймоном Портером і креативним гуру Nike Фрейзером Куком. Доступні в трьох колірних рішеннях (два високих і один низький) і продаються виключно в магазинах відділення, взуття була випущена протягом двох тижнів, при цьому кожному магазину було наказано продавати по 12 пар у кожній кольоровій гамі в день. Стратегія випуску створила безпрецедентний попит і підготувала ґрунт для золотої ери Nike Dunks.

Протягом наступних кількох років відомі моделі від «Brazil» і «Celtic» Dunks до трьох спільних Dunk High з Supreme допомогли Dunk залишатися в центрі снікерхед-культури. До середини 2000-х, з відновленням інтересу до ретроспективи Jordan, Данкс почав давати збої; незважаючи на ретроспективи «Be True» в 2003 і 2012 роках відповідно, споживачі здебільшого втратили інтерес до силуету. З іншого боку, його кузина, захоплена скейтбордом, вибухнула.

У 2001 році покійна Сенді Бодекер була призначена генеральним менеджером Nike SB, і перед ним стояло завдання з модернізації скейт-бізнесу Nike. Хоча фігуристи носили Nike Dunks і Jordan I протягом багатьох років, Nike не вдалося створити успішне підрозділ скейтбордингу. Рішення Бодекер було простим: замість того, щоб шукати абсолютно новий силует, Nike вносив невеликі зміни в кросівки, які вже носили фігуристи. Він розсудив, що Nike слід реінжиніринг Dunk і створити версію спеціально для фігуристів. Хоча Бодекер і решта команди SB як і раніше ґрунтувалися на баскетбольних кросівках, вони знали, що SB Dunk повинні бути орієнтовані на скейтбординг і прямо відображати скейт-культуру.

Щоб втілити це в життя, Бодекер привернув чотирьох фігуристів - Різ Форбс, Джино Іануччі, Річарда Малдера і Денні Супу - як особи Nike SB. Щоб зробити SB придатним для катання на ковзанах, до устілки була додана набивка, щоб зменшити удар, в той час як підошва, спочатку розроблена для твердої деревини, була замінена на більш товсту гуму, краще підходить для зчеплення з липкою стрічкою. Однак найбільш помітною зміною став «товстий язичок» SB замість нейлону в оригіналі.

Незважаючи на технічну підкованість, Dunk SB за своєю суттю залишався Dunk, тобто колірна гамма була всім. Найпопулярнішими кросівками для скейтбордингу в той час, такими як Emerica, éS, DC і Osiris, були широкі і громіздкі бегемоти. Як виявилося, створення взуття для скейтбордингу, яка традиційно була красивою, було монументальним. У 2002 році Бодекер відвідав місцеві скейт-магазини з новим сіро-синім «I-95» SB Dunk Low. Кросівки, названі на честь міждержавного шосе, по якому він їхав, нарешті були випущені в березні 2002 року після теплого прийому і широкої підтримки гонщика команди Різ Форбс.

Для офіційного запуску SB Dunk Low Pro чотири оригінальних райдера Nike SB отримали ексклюзивну забарвлення данки. Цей рюкзак, який отримав назву серії «Colors By», був повністю призначений для фігуристів. Кожна забарвлення - імовірно пряме відображення відповідного райдера - потрапила на форуми NikeTalk, і ветерани Dunk швидко вп'ялися в неї. Протягом декількох місяців серйозні кросівки почали відвідувати невеликі скейт-магазини, щоб придбати обмежену кількість SB Dunks. Одночасно Nike SB відмовилася від спільних Dunks з Zoo York і Chocolate - знаковими брендами ковзанів того часу - і, врешті-решт, з Supreme. Supreme SB Dunks - перші кросівки не-Jordan з принтом слона, які стали останнім подібним цеглинкою в стіні, і до вересня 2002 року, кожен колекціонер Nike в грі був за ними.

SB Dunk більш ніж закріпив за Nike місце в індустрії скейтбордингу, ліквідувавши розрив між снікерхед-культурою, вуличним одягом і скейтбордінгом. Хоча Supreme як і раніше залишався скейт-брендом, з тих пір, як він відкрився в 1994 році, панк і хіп-хоп надали ключовий вплив. Тепер Supreme не тільки запозичив у цих субкультур, випустивши преміальний SB Dunk, а й отримав ще більшу увагу. Озираючись назад, можна сказати, що це падіння стало поворотним моментом в історії сучасного чоловічого одягу.

Хоча основні данки в значній мірі впали, протягом 00-х років Nike SB Dunks були в центрі культури кросівок. Мало того, що забарвлення були розпродані, а й попит був настільки великий, що послідували безлади, найбільш відомі з яких були з-за сумнозвісного «Pigeon» SB Dunk Low. Продано в роздрібному магазині Reed Space дизайнера і творчого працівника в Нижньому Іст-Сайді на Манхеттені, в день падіння тисячі нетерплячих покупців наповнили вулиці. Галас була настільки сильною, що кожному успішному покупцеві потрібно супровід поліції, щоб безпечно покинути магазин. Бунт «Pigeon Dunk» став не тільки знаковим моментом для SB Dunk, а й став популярним в національних новинах, і в основному він згадується як момент, коли культура кросівок стала мейнстрімом. Раптово колись нишевая субкультура - колекціонування кросівок Nike - стала предметом домашнього ужитку, і Nike Dunk виявився в центрі уваги.

Протягом наступних п'яти років Nike SB випустив незліченну кількість колекційних данків, починаючи від співпраці з художником-графіті футуро (D.U.N.K.L.E.S) до данину поваги Guns 'n Roses. Від невиданих Paris Dunks - найдорожчою пари на ринку - до тріо "Bear" Dunks (натхнених історією Златовласки) із зовнішнім хутром, манія SB Dunk процвітала. Неминуче з'являлися магазини, щоб підтримати зростаючий ринок вторинних товарів, і покупці перепродували пари, як рідкісні Джордани.

Проте, не дивлячись на помітні релізи на початку 2010-х років, з якоїсь причини ринок звалився. Пари, які всього за кілька років до цього мали до 2015 року цілі чотиризначні суми, були по суті марні. Будь то зміна смаку або поява нових ліній кросівок (наприклад, Yeezy), з якоїсь незрозумілої причини взуття, колись вважалася «Граалем», більше не обговорювалася.

Досить цікаво, що коли SB Dunks зникли, основна лінія Nike Dunks почала повертатися. У 2015 році Nike перевипустити кілька кольорів з набору «Будьте вірними своїй школі». На честь 30-річного ювілею взуття цей ретро був несхожий на попередні два, які відрізнялися незвичними переробками, такими як «вінтажна» шкіра або гусениці з тисненням під страусиної шкірою. Навпаки, цей новий урожай був майже повністю відтворено в порівнянні з моделями 1999 року, трохи ширше і коротше, ніж оригінали 1985 року. Хоча вони не змогли зробити великого враження, Nike Dunks раптово опинилися в центрі уваги людей.

Рік по тому Comme des Garçons Homme Plus представив на подіумі високі кросівки Dunk, представивши чорний / бірюзовий / білий колір з прозорим верхом з ПВХ. Вони ні в якому разі не мали оглушливого успіху в порівнянні з іншими колабораціями Comme des Garçons x Nike, хоча ціна в 400 доларів могла бути серйозною перешкодою. Проте, поява на подіумі стало доказом того, що після багатьох років відсутності актуальності Данкс був готовий до повернення.

Це було приблизно в той же час, коли вантажні кросівки почали серйозно розвиватися. Шанувальники втомилися від нескінченних ретроспектив і циклічних циклів випадання, і багато хто намагався відстежити справжніх OG, в першу чергу Jordan Is 1985 року, але, крім того, вантажних Dunks. Від '99 "Будьте вірними своїй школі" Kentucky Dunks до A.P.C. Дунк, стильні чоловіки раптом стали пишатися кросівками десятирічної давності. Звичайно, сили, на які слід звернути увагу, і незабаром все, від Вірджіла Абло до Кім Джонса, почали полювання за цими вінтажними силуетами. У 2019 Абло регулярно бачив, як він розгойдує як Michigan, так і Syracuse Dunk, а його наступним колаборацією Off-White x Nike став, як ви вже здогадалися, Dunks. Зокрема, Абло використовував моделі Dunk Low, натхненні забарвленням Be True, тріо - UNLV, Michigan і Celtics - відрізнялося помаранчевої системою швидкої шнурівки з еластичним шнуром, помаранчевої биркою для підвішування під галочкою і запатентованої пластикової липучкою. Природно, вони мали величезний успіх. Розвиваючи ажіотаж, в наступному році Nike випустила серію Dunk Low в кольоровій гамі Be True, що співпало з 35-річчям взуття. Хоча данк-кайф ще не з'явився, ми впевнені, що вони скоро з'являться.

Як не дивно, через майже десять років після обвалу ринку SB Dunks знову стали бажаними. Хоча ряд релізів за останні кілька років допоміг відновити імідж SB Dunk - включаючи останній SB Dunk Low «Lobster» у співпраці з бостонським рітейлером Concepts, насправді саме Тревісу Скотту належить велика сума кредит. Відомий шанувальник SB, Скотт регулярно потрапляє в одні з найрідкісніших SB Dunks, знайомлячи нове, молоде покоління шанувальників з взуттям, яку вони в значній мірі втратили.

Скотт навіть розробив ексклюзивний «Cactus Jack» SB Dunk в рамках свого триваючого співробітництва з брендом, що є явною ознакою його прихильності силуету. Зараз багато хто з найбажаніших данків знову ростуть в ціні, а взуття, яка в 2016 році коштувала менше 100 доларів, продається за тисячі. Збіг? Ми сумніваємося в цьому.

Зараз, коли Dunk відзначає 35-річчя, він явно входить в пантеон великих гравців Nike. Хоча він, можливо, не заслуговує поваги своїх попередників, Dunk наполегливо і, зосередившись на колірних рішеннях, співпраці і уникаючи непотрібних оновлень дизайну, він перетворився зі свіжого в застарілий, в вінтажний і назад. Завдяки підтримці ряду помітних знаменитостей, повної підтримки Nike і відновлення інтересу до бек-каталогу SB, хвиля Данка нарешті прийшла. На наш погляд, це не могло відбутися раніше.