Минуло 33 роки з тих пір, як Стен Сміт пішов з гри в теніс, але ви ніколи не дізнаєтеся цього по його продажу кросівок.

Сміт виграв Відкритий чемпіонат США в 1971 році і Вімблдон в 1972 році, а в 1987 році був включений до Міжнародної зали тенісної слави. У 2005 році журнал TENNIS назвав Сміта одним з «40 найбільших гравців епохи ТЕНІСУ». Сміт вигравав турніри Великого шолома, завоював визнання і піднявся до місця номер один в світі на початку 1970-х років, але тільки після того, як Adidas звернувся в надії, що він стане новим обличчям - буквально - його шкіряною тенісної взуття, створюючи одне з найбільших і найуспішніших партнерських відносин в історії кросівок. Звідси зірка тенісу стала справжньою іконою моди.

Але щоб зрозуміти походження взуття Stan Smith, потрібно повернутися до первісного назвою взуття: Adidas Robert Haillet.

Adidas випустив свою першу тенісну взуття на початку 1960-х років. Ідея революційного продукту виникла у Хорста Дасслера, сина засновника компанії Адольфа «Аді» Дасслера. Він буде виробляти перші шкіряні тенісні туфлі в світі, де переважає полотно, з прищавою зовнішньої підошвою з гуми і внутрішньої підошвою з синтетичного матеріалу.

The Three Stripes дозволили Роберту Хейлі, одному з двох французьких тенісних професіоналів в той час, стати тезкою кросівок в 1965 році. Згідно з книгою Sneaker Wars - обов'язковою до прочитання для будь-якого шанувальника кросівок - коли кросівки були представлені в 1965 році. «Невелика група початківців професіоналів в тенісі зійшлася на думці, що це, безумовно, краща тенісна взуття на ринку». Подібно Adidas Superstar - ще однієї популярної кросівках Adidas, яка почала видавати деякий шум на баскетбольному майданчику - шкіра взуття забезпечувала більшу підтримку, запобігаючи викривлення гомілок і інші травми.

Дебют Роберта Хайе збігся з сплеском популярності тенісу. У 1968 році Вімблдон відмовився від свого виключно аматорського статусу, відкривши тим самим «відкриту еру», коли професіонали почали брати участь в глобальних турнірах і, в кінцевому підсумку, почали шукати додаткові пропозиції.

Але в 1971 році Хаілле пішов з тенісу (в кінцевому підсумку став торговим представником adidas на півдні Франції), і Хорст Дасслер потрібно було знайти активного гравця, який би підтримав оновлену версію взуття замість нього. Дональд Делл, можливо, найвпливовіший тенісний агент в той час, запропонував своєму клієнту Стена Сміту, величезному чемпіону Америки з діагоналлю 6 футів 4 дюйми, який швидко піднімався в рейтингу.

Сміт, спокушений рекламними доларами, підписав контракт з Adidas. Раніше Сміт грав в парусинових туфлях американських брендів Converse і Uniroyal, які уклали з ним контракт як частину всієї команди. Угода з Adidas була зовсім іншою: вона уклала зі Смітом окремий контракт і обіцяла надати йому щедрі маркетингові можливості. Американський тенісний ринок процвітав, і Сміт був ідеальною людиною, щоб допомогти Adidas роздобути великий шматок пирога.

Кросівки мають дуже простий і елегантний дизайн, що почасти сприяло їх сталого успіху протягом десятиліть. Біла шкіра покриває весь силует, єдине яскраве пляма - це язичок на п'яті. Зелена набивка з пеноматериала була додана до п'яти в кінці 1960-х років для додаткового захисту ахіллового сухожилля і підошви з малюнком «ялинка», призначеної для використання на грунтових кортах. Класична версія цього взуття має тонкий язичок з портретом і підписом Стена Сміта. Характерно зелений язичок на підборах прикрашений традиційним логотипом Adidas у вигляді трилисника з написом «stan smith» під ним. Взуття також спочатку проводилася в Ландершейме у Франції; Ці пари французького виробництва донині залишаються дуже цінними для колекціонерів вантажних кросівок.

На відміну від більшості кросівок Adidas, ніде немає явних зовнішніх трьох смуг (буквально кажучи). По обидва боки взуття три ряди перфораційних отворів в тому ж порядку, що і традиційні три смуги. Бренд Adidas на взуття в цілому дуже мінімальний, а її форма залишилася відносно незайманою, за винятком незначних змін і налаштувань, за останні 40 років.

У той час як Сміт прийшов в Adidas в 1971 році, взуття офіційно не змінювалася на Adidas Stan Smith до 1978 року. Німецький гігант не міг вирішити, чи слід змінювати назву чи ні. Таким чином, більшу частину 70-х років модель все ще носила ім'я Роберт Хейлет, перш ніж змінити ім'я і додати зображення Сміта - його тепер уже знамениті вуса помітно були відсутні - на мові.

Продажі взуття досягли нових висот після того, як назва була змінена, і Сміт прийшов до влади. Всі стали носити Стена Сміта, навіть його противники. «Я дуже розлютився, коли вперше програв матч проти хлопця, який був в моїй взуття», - сказав він.

У 1980-х роках, коли почала розвиватися технологія кросівок, Stan Smiths почали втрачати популярність на корті в якості спортивного взуття. Проте, вони процвітали на майданчику як модні кросівки. До 1988 року було продано близько 22 мільйонів пар Stan Smith, а до 1994 року це число в кінцевому підсумку досягла 23,7 мільйона.

На рубежі 21 століття компанія Adidas представила перевидану версію взуття - Adidas Stan Smith II. У цій версії товщий мову без портрета Стена Сміта. На п'яті тільки логотип-трилисник Adidas. У 2008 році репліка класичного Стена Сміта була випущена в рамках лінії Adidas Originals під назвою «Стен Сміт 80-е». Ця версія була відсиланням до класичного дизайну, але з деякими змінами в стилі ретро - зокрема, з пожовтінням зовнішньої підошви, пожовклими шнурками і легкими змінами кольору білого верху і зеленого язичка на п'яті. Була представлена ​​біло-синя пара, а також чорний колір нубуку.

Фібі Філо, яка в 2011 році в якості креативного директора Celine зробила останній уклін на своєму осінньо-зимовому шоу в парі Stan Smiths. У міру того, як попит повільно зростав, продавці одягу, такі як J. Crew і інші, почали заповнювати свої полки взуттям. Вони швидко стали одними з найважливіших кросівок в моді, незважаючи на те, що протягом більшої частини попереднього десятиліття їх регулярно можна було знайти зі знижкою на стійках з розпродажами в хороших спортивних магазинах.

До кінця 2011 року Adidas був готовий до змін. Керівники зустрілися зі Смітом і Деллом, щоб сказати їм, що вони припинять виробництво Стен Смитов в 2012 і 2013 роках. Сміт пручався, але в кінцевому підсумку Adidas точно знав, що робить. Це була невелика невдача для того, що згодом виявилося величезним поверненням.

Повне зняття продукту з полиць, коли він починав набирати обертів серед групи споживачів, які задають тенденції, безумовно, міг розглядатися як проблематичний, але ризик, здавалося, коштував винагороди для Adidas. Навіщо людям високої моди шукати взуття зі знижкою? Прибравши взуття з ринку, Adidas створив потреба. Людям доводилося чекати, поки взуття буде перевидана, і коли в кінцевому підсумку це станеться, взуття буде представлена ​​в правильному вигляді.

«Ми хотіли, щоб він отримав заслужену повагу і щоб про нього говорили, що він заслуговує, і щоб його розглядали як товар, - сказав Торбен Шумахер, віце-президент по продукції Adidas в інтерв'ю The Cut. «Ми думали, що потрібно щось сміливе і рішуче, щоб знову підготувати всіх до цієї історії».

14 січня 2014 року adidas під гучні фанфари перевипустити Stan Smiths, навіть відправивши персоналізовані пари таким зіркам, як Фаррелл і Еллен Дедженерес, щоб викликати ажіотаж. Для листопадового номера Vogue Paris за 2013 рік Жизель Бундхен позувала на обкладинці в парі Stan Smiths (і в основному ні в чому іншому). Замість стійки в Foot Locker, Stan Smiths почали з'являтися в таких магазинах, як Barneys New York і Colette, як і раніше по своїй скромній ціні. Пізніше, в 2014 році, Філо знову вклонився в кінці свого успішного показу на подіумі в парі Stan Smiths.

Після перевидання став з'являтися цілий ряд нових кольорів Стена Сміта, включаючи версії з оновленими технологіями. Модель Three Stripes поєднує класичне взуття з популярним матеріалом Primeknit і підошвою Boost. Частково завдяки спрощеному силуету Stan Smith в буквальному сенсі слова був полотном для деяких з найбільш плідних співробітників adidas, включаючи (але не обмежуючись): Рафа Сімонса, Фаррелла Вільямса та Y-3 Йоджі Ямамото. Ім'я туфель перевіряли репери в піснях. Stan Smiths зміцнив своє місце в якості опори як в кросівках, так і в поп-культурі, на цей раз для покоління споживачів, які, ймовірно, навіть не знали, що за кросівками варто успішний професіонал в тенісі.

Сам Сміт щорічно отримував фіксовану плату від Adidas до 2005 року, коли Делл зміг переконати компанію, що Сміт заслуговує більшого. Незабаром він почав отримувати гонорари за кожну продану взуття. Вони обидва мовчать про те, скільки він приносить з їх прибуткового партнерства. «Я не заробляю Майклу Джордану грошей», - все це зізнався Сміт, жартома ESPN в інтерв'ю 2016 року.

У річному звіті Adidas за 2014 рік було виявлено, що з моменту його дебюту було продано 40 мільйонів пар Stan Smith. Згідно з даними за 2016 рік, це число перевищує 50 мільйонів. Це значна частина довічних продажів, що припадає лише на короткий час після його перевидання. Компанія Footwear News назвала її «Взуттям року» в 2014 році, майже через 40 років після того, як вона була вперше проведена. Інші компанії, такі як Common Projects, зробили все можливе, щоб максимально наблизитися до дизайну Стена Сміта, але продають його версії за ціною 300 доларів і вище.

На adidas Originals і раніше припадає значна частина продажів компанії. Adidas Superstar були найбільш продаваними кросівками 2016 року, а Stan Smith продовжує залишатися на своєму, стверджуючи, що великі виробники кросівок, такі як Adidas і Nike, повинні продовжувати зберігати свою культову взуття минулого, продовжуючи використовувати нові технології і розширювати кордони за допомогою свіжі інноваційні продукти .

Що стосується Сміта, він давно на пенсії і живе в Хілтон-Хед, Південна Кароліна, з десятками пар Стен Смитов самих різних кольорів в його шафах. Він як і раніше з'являється в компанії приблизно вісім разів на рік, подорожуючи по світу. Іноді він навіть заходить в магазин Adidas в Сохо і представляє себе персоналу, що зазвичай викликає веселий відгук. Станом на 7 грудня 2018 року Сміт уклав довічний контракт з Adidas - аналогічний укладеним між Леброном Джеймсом і Nike - доводячи, наскільки трансцендентні (і комерційно успішні) кросівки Сміта. Ця заява була зроблена відразу після виходу книги Сміта з відповідною назвою про Ріццолі «Стен Сміт: деякі люди думають, що я - кросівки!».